Edit Content

تلفن تماس : 3903-879-0919

آموزش آشپزی انواع غذای ایرانی و فرنگی

خوشمزه ترین غذای ایتالیائی
غذای ایتالیائی خوشمزه، لذیذ، تازه و برشته ایتالیایی درواقع دولچه ویتای (دولچه ویتا یا زندگی شیرین فیلم کمدی درام معروفی به کارگردانی فدریکو فلینی ) سفره شما به شمار می روند.

اما به شما پیشنهاد می کنیم که برای امتحان کردن بهترین غذاهای این کشور، از رفتن به رستوران ها ی مدرنی که آب و رنگ غذا ها را به سلیقه خود تغییر می دهند بپرهیزید و در عوض به رستوران های محلی که قدمت قابل ستایشی دارند، فکر کنید.

غذا خوردن در ایتالیا نه تنها یکی از لذت بخش ترین تجاربی محسوب می شود که درطول سفر می توانید به دست آورید، بلکه درک روشنی از فرهنگ و سنت های منطقه ایی به شما ارائه می دهد. گرچه خوراک های بومی ایتالیایی از مواد غذایی ساده و فصلی تهیه می شوند، ولی طعمشان به خوشمزگی غذاهایی است که در رستوران ستاره دار میشل سرو می شوند.

تلاش برای مشخص کردن اینکه کدام یک ازغذاهای خارق العاده ایتالیایی برتر از بقیه است، مثل تلاش برای ثابت کردن برتری پیتزا بر ماکارونی است. این موضوعی است که مشخصآ به سلیقه هر شخص بستگی دارد و هر کسی نظر خود را دارد.

اگر شخص پرخوری هستید مسلما تهیه کردن لیستی از بهترین غذاهای ایتالیایی برایتان کار سختی می باشد؛ زیرا این خوراکی ها بسیار وسوسه انگیزند. غذاهایی که در لیست زیر آورده شده اند، کاملا سلیقه ایی می باشند و هرکس بسته به نظر خود می تواند لیست متفاوتی را ارائه دهد.

۱. پیتزا ناپلنتا (ناپل)
naplenta-2
غذاهای سنتی فوق العاده ایی در ایتالیا وجود دارند، اما هیچ یک از نظر اصالت و طعم واقعی ایتالیایی، با پیتزای ناپلی برابری نمی کند. اصالت، سادگی، تازگی و کیفیت بالای مواد تشکیل دهنده ی این پیتزا همگی از عواملی هستند که باعث شده اند، ناپلی به عنوان کامل ترین و معتبرترین نوع پیتزا در نزد مردم شناخته شود.

ناپلی در اواسط قرون ۱۸ و ۱۹ ابداع شد. این پیتزا اساسآ یک نان تخت است که گوجه، پنیر موزارلا و روغن زیتون تازه روی آن ریخته شده است. اما درست کردن پیتزای ناپلی خوب به راستی که یک هنر است و برای درست کردن آن به بیش از ۳یا ۴ نوع مخلفات ساده نیاز است.

گوجه فرنگی ها باید در خاک های آتشفشانی سان مارزانو سول درسارنو که شهر کوچکی در نزدیکی ناپل است رشد کرده باشند، خمیر پیتزا نیز باید از مواد خاص تهیه گردد و با دست ورز داده شده باشد و همچنین، ازموزارلای دی بوفالا کامپانا (D.O.C. Mozzarella di Bufala Campana) پوشیده شود. به علاوه، این پیتزا باید در فر مخصوصی که برای تولید حرارت خود از دو نوع چوب مختلف استفاده می کند، در دمای ۹۰۰ درجه به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پخته شود. پس این غذایی نیست که بخواهید ساعت ۴ صبح در حال تماشای سریال های نت فلیکیس سفارش دهید و جلوی درب منزلتان تحویل بگیرید.

پیتزای ناپلی شامل سه نوع رسمی و اصیل می باشد که معروف ترین آن ها مارگریتا نام دارد. در افسانه ها چنین آمده است که پیتزاپز ناپلی رافائل اسپوزیتو در سال ۱۸۸۹ زمانی که مارگریتا ساوی (همسر پادشاه ایتالیا) از شهر دیدن می کرد، این پیتزا را به رنگ پرچم ایتالیا درست کرده بود.

امروزه این پیتزا توسط رستوران اساسیازیون وراس پیتزا (Associazione Verace Pizza)در ناپل تهیه می شود و این خود دلیل کافی برای بازدید از سومین شهر بزرگ ایتالیا محسوب می شود.

۲.لازانیا(بلونیا)
lazania2
یکی از قدیمی ترین دستور پخت های پاستا در جهان مربوط به درست کردن لازانیا می باشد. لازانیا یک غذای ساده ی سنتی ایتالیاست که از ریختن موادی چون گوشت، سس و پنیر بین لایه های متناوب پاستا درست می شود. گرچه راه های زیادی برای تهیه غذای محبوب گارفیلد (گربه کارتونی) وجود دارد، اما بیشترین موادی که در تهیه لازانیای بلونز اصلی (alla Bolognese) به کار می روند عبارتند از: راگو(گوشت به همراه سس بولونز)، سس بشامل(Béchamel sauce) و پنیرپارمیجانو(Parmigiano-Reggiano cheese).

نوع دیگری از لازانیای ناپلیایی وجود دارد که از گوشت قلقلی، سوسیس، پنیر ریکوتا تشکیل شده است (ricotta) و پنیر موزارلا به جای سس بشمال می باشد. این لازانیا در ناپل و در خلال جشن ها و مناسبت ها سرو می شود. اختلاف نظرهایی در این مورد که ریشه ی پیدایش این لازانیا در قرون وسطی بوده است یا خاستگاه این غذا به یونان بر می گردد وجود دارد، به هر حال جواب این سوال هرچه باشد از این مطمئنیم که لازانیا یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که کشور ایتالیا ارائه کرده است.

۳.اسوبوکا آلا میلانیز(میلان)
osoobooca-alla-2
دلچسب ترین و خوشمزه ترین کالای میلان، اسوبوکو می باشد. این غذا از گوشت ساق گوساله ، آبگوشت و سبزیجات تهیه می شود. دستور پخت این غذای سنتی ، احتمالآ در اواخر قرن ۱۹ در یکی از شهرهای همسایه اوستریه (osterie) تولد یافته است. این غذا گوجه فرنگی ندارد اما درعوض در آن گرمولاتا (gremolata)، چاشنی تازه از لیمو، سیر و جعفری به کار رفته است. گرچه این غذا به شهرت کوتولتا(کتلت گوشت گوساله که در کره سرخ شده) نیست اما اوسوبوکو یکی از گران ترین غذاهای گوشتی در شهر میلان به شمار می رود.

برای داشتن یک وعده ی غذایی به یادماندنی در میلان، اوسوبوکوی زعفرانی که طبق روش ریزوتو(Risotto alla Milanese) پخته شده است را امتحان کنید.

۴.جلاتو
gelato-2
ایتالیایی ها مخترع بستنی نیستند اما مطمئنا آن ها کامل کننده ی روند پیشرفت این محصول هستند. قدمت بستنی ایتالیایی به دوره ی رنسانس باز می گردد؛ اما اینکه چه کسی این دسر خامه ایی یخ زده را تولید کرده، همچنان ناشناخته است.

بیشتر داستان ها گویای این است که بستنی در دربار مدیچی در فلورانس ابداع شده است. این امر توسط برناردوبونتالنتی (Bernardo Buontalenti ) معمار و طراح فلورانسی، و یا شیمیدان دربار کوزیمو(Cosimo Ruggieri) صورت گرفته است. امروزه ۳۷۰۰۰ بستنی فروشی در ایتالیا وجود دارد، اما بهترین آن ها را در رم (آی کاروسو) فلورانس (لاکارایا) و بلونیا ( لا سوربتریا کاستیگلیون) می توان یافت.

بستنی واقعی که روزانه توسط صنعتگران ساخته می شود، برخلاف بستنی که ما می شناسیم دارای چربی کمتر، هوای کمتر و طعم دهنده های طبیعی فراوانی است. به شما پیشنهاد می کنیم، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه، تکنولوژی و فرهنگ مربوط به این بحث لذت بخش به بازدید موزه بستنی کارپی جیانی (Carpigiani) درآنزولا دل امیالا (Anzola dell’Emilia) نزدیک بولونیا بروید.

۵.پانزانیلنا(توسکانی)
panzanela-2
پانزانیلنا غذای ایتالیائی اصلی توسکان یا به قول ایتالیایی ها آشپزخانه فقیرانه “کوسینا پوورا “(cucina povera) می باشد. این غذا از نان دلچسب و خوشمزه به همراه سالاد گوجه فرنگی تهیه می شود و درماه های گرم تابستان در مناطق مرکزی ایتالیا سرو می شود. خاستگاه این غذای قدیمی روستایی به زمین های سرسبز توسکانی باز می گردد که کشاورزان در آن زمان مجبور به استفاده از فرآورده های محلی برای تغذیه در خلال کار کردن بودند.

عشق و علاقه به سالاد نان به قرن ۱۴ باز می گردد، اما قبل از کشف دنیای جدید و ورود گوجه فرنگی به اروپا، دستور اصلی این غذا عمدتا بر پایه ی نان و پیاز بود. امروزه پانزانیلنا از گوجه فرنگی رسیده و آبدار، خیار، ریحان تازه، نان بیات، چاشنی روغن زیتون و سرکه تهیه می شود.

۶.فوگاچا (لیگوریا)
foccasia-2
این نوع کیک با اغلب غذاهای لیگوریا صرف می شود، فوگاچا یکی از خوشمزه ترین انواع نان در ایتالیاست. نام این نان برگرفته شده از اصطلاح لاتین “panis focacius” و به معنی نان تختی است که روی اجاق می پزند. گرچه انواع زیادی از این کیک در ایتالیا وجود دارد، اما بهترین آن در جهان با نام آلا جنووسه (alla Genovese) است که در گویش محلی به آن فوگاسا گفته می شود و در جنوا و روستاهای اطراف ریوییرا (Riviera) پخته می شود.

فوگاچا به طور معمول با ترکیبی از آرد، مخمر، آب، نمک و روغن زیتون با کیفیت فوق العاده بالا تهیه می شود. خارج از لیگوریا با سبزیجاتی نظیرسیر، ریحان و گوجه فرنگی به این غذا طعم می دهند. یک نوع محبوب از فوگاچا (focaccia al rosmarino) (فوکاسیا با رزماری) می باشد و اغلب به عنوان یک غذای اشتها آور یا به عنوان نان روی میز گذاشته می شود.

۷.اسپاگتی آلا کاربونارا (رم)
spagetti-2
غذای ایتالیائی کاربونارا ممکن است قدیمی ترین و برجسته ترین پاستا با چاشنی نمک و فلفل در رم نباشد، اما در دهان شما طعم جادویی را ایجاد می کند. ریشه ی شکل گیری این غذای اصیل و مخصوص رومی به صورت یک راز سربسته است؛ اما با توجه به این واقعیت که نام آن از (carbonara)( اجاق ذغالی) برگرفته شده است، برخی می گویند این محبوب ترین غذا در بین کارگران معدن ذغال سنگ به شمار می رفته است، و برخی دیگر براین باورند که نام این غذا زاده ی واژه ی کارکول من (charcoalmen) که یک حزب مخفی در ایتالیالیست، می باشد؛ اما در حقیقت هیچ یک از این نظریه ها را نمی توان تایید کرد.

از غذاخوری های محلی تا رستوران های لوکس و ممتاز، مکان های زیادی برای ارائه اسپاگتی آلا کاربونارا در رم وجود دارد. اما تعدادی از بهترین های آنها عبارتند از: واسلو(Vascello) در مونته ورده(Monteverde) ، سالومریاروسیولی(Salumeria Roscioli) در کامپاو دی فیوری (Campo dei Fiori) ، و دا دانیلو(Da Danilo) در اسکویلیینیو (Esquilino) بر طبق دستو پخت های معتبر در این غذا تخم مرغ تازه، گوشت، پنیر پکورینو رومی و فلفل سیاه استفاده می شود. هرگز در کاربونارا از خامه استفاده نکنید.

۸.چیگتی (ونیز)
ciccheti
غذای ایتالیائی چیگتی مانند تاپاس (نوعی پیش غذای اسپانیایی) پیش غذایی کوچک است . این غذا در کافه های کوچک سنتی موسوم به باکاری در ونیز با قیمتی مناسب در بشقاب های کوچک عرضه می گردد. در شهرهای مملو از رستوران های گردشگری مانند ونیز، کافه های ارائه دهنده چیگتی در حالیکه در آنها هوای تازه تنفس می کنید، به شما فرصت معاشرت با مردم بومی آنجا و چشیدن مزه غذای محلی را می دهند.

باکاری ها را می توان به وفور در کوچه پس کوچه های ونیز پیدا کرد، به خصوص در اطراف بازار ریالتو، اما فراموش نکنید به موقع برسید چون آنها معمولا حوالی ساعت ۲۰و۲۱ تعطیل می کنند.

۹.کبوناتا(سیسیل)
cicilian-caponata-2
این غذای ایتالیائی سیسیلی شگفت انگیز مخلوطی تاثیر گرفته از سه غذای یونانی، عربی و اسپانیایی است، اما اگر شما حق انتخاب یک غذا را دارید، اجازه بدهید که آن کبوناتا، غذای بادمجانی محبوب جزیره باشد. ستاره این سالاد سبزیجات گرم، بادمجان است؛ اما توسط سس شیرین و ترش به آن جلوه داده وآن را به غذای سالم گیاهی، لذت بخش و فراموش نشدنی تبدیل می کند. این غذا معمولا شامل پیاز، کرفس، کیپر و هر سبزیجاتی که مردم در آشپزخانه شان داشته باشند می شود.

به عبارت دیگر دستورالعمل مشخصی برای کاپوناتا وجود ندارد و هر رستوران و خانه ایی دستور پخت خود را دارد. به همین دلیل اگر در سیسیل این غذا را می خورید وجود زیتون، کشمش، آجیل کاج و حتی هشت پا در کبوناتای شما غیرعادی نیست.

۱۰.بوراتا(بولیا)
burrata-chese-2
غذای ایتالیائی
اگر شما عاشق غذای ایتالیائی موزارلا باشید، بوراتا اولین انتخاب شماست. خاستگاه این غذا مورگیا در آپولیا می باشد. این پنیر غنی، روغنی و صنعتی که از کیفیتی فوق العاده برخوردار است از موزارلا و خامه تازه تولید می شود و بهترین زمان استفاده از آن تا ۲۴ ساعت پس از تولید است. از این پنیر در سالاد ماکارونی و ساندویچ می توان استفاده کرد اما وقتی روی تکه ایی نان ترد مالیده شود بسیار می درخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonپاسخگویی 8 صبح تا 8 شب